معرفی صنایع بسته‌بندی و مجوزهای لازم برای آن

در حال حاضر شاهد این هستیم که تنوع محصولات مختلف به شدت افزایش پیدا کرده است. یکی از راه‌های پیشی گرفتن از رقیبان توجه به بسته‌بندی مناسب خواهد بود. در ادامه می‌خواهیم در مورد صنایع بسته‌بندی و مجوزهایی که برای این کار لازم است، مطالبی را بیان کنیم. پیشنهاد می‌دهیم که شما هم ادامه مطالب را از دست نداده و با ما همراه باشید.

اهمیت صنایع بسته‌بندی

معرفی صنایع بسته‌بندی و همچنین بسته‌بندی صنعتی را با این  موضوع شروع می‌کنیم که اصلاً این کار چه اهمیتی دارد؟ شما چه چیزی به ذهنتان می‌رسد؟ خوب اولین موضوعی که در مورد بسته‌بندی میدانیم این است که برای نگهداری بهتر محصولات استفاده می‌شود.

مثلاً هنگامی‌که گوشت را مرغ را بسته‌بندی می‌کنید، حشرات مزاحم روی گوشت نمی‌نشینند، یا هوای یخچال باعث تغییر رنگ آن نخواهد شد. خوب بله این موضوع یکی از مهم‌ترین مواردی است که اهمیت بسته‌بندی صنعتی را نشان می‌دهد اما موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود.

بسته‌بندی باعث می‌شود که تفکیک محصولات هم به‌سادگی انجام شود. مثلاً گوشت‌ها، مرغ‌ها و دیگر محصولات به بسته‌های یک کیلویی، نیم کیلویی و… تقسیم می‌شوند. در چنین حالتی استفاده کردن از این محصولات ساده‌تر خواهد بود. دیگر نیازی به وزن کردن و… هم نخواهید داشت.

یکی دیگر از مواردی که در بسته‌بندی اهمیت دارد و معمولاً کمتر به آن توجه می‌شوند، مارکتینگ و تبلیغات است. مثلاً شما یک کشتارگاه مرغ دارید و می‌خواهید خودتان به مردم معرفی کنید. بدون صنایع بسته‌بندی که انجام چنین کاری امکان‌پذیر نیست.

شما باید برای کسب‌وکار خودتان یک بسته‌بندی مرتب، شیک و البته استاندارد داشته باشید. استاندارد بودن بسته‌بندی به موارد مختلفی بستگی دارد. در اینجا منظور ما این است که از متریال مناسب برای بسته‌بندی استفاده کنید. مثلاً اگر به دنبال متریالی برای بسته‌بندی مرغ هستید، کارتون انتخاب مناسبی نیست. این انتخاب متریال اهمیت بسیار زیادی دارد که در ادامه آن را به‌طور کامل شرح خواهیم داد.

ویژگی‌های یک بسته‌بندی خوب

در مورد معرفی صنایع بسته‌بندی لازم میدانیم که به ویژگی‌های یک بسته‌بندی خوب هم اشاره کنیم. به این موضوع دقت داشته باشید که خوب بودن بسته‌بندی متناسب با ماده‌ای که بسته‌بندی می‌کنید، متفاوت خواهد بود.

مثلاً تصور کنید که شما می‌خواهید یک کیلو مرغ را بسته‌بندی کنید. حالا شخص دیگری می‌خواهید مثلاً یک قطعه الکترونیکی را بسته‌بندی کند. طبیعتاً این دو نوع بسته‌بندی نباید به یک شکل باشد. به همین دلیل خوب بودن یک بسته‌بندی کمیتی بزرگی است که توصیف آن به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. ما در ادامه ویژگی‌هایی کلی شرح می‌دهیم که در بسته‌بندی باید به این موارد دقت داشته باشید.

  • قابلیت چاپ

متریالی که برای بسته‌بندی استفاده می‌شود، باید قابلیت چاپ داشته باشد. یعنی مثلاً بتوان تاریخ بسته‌بندی، تاریخ انقضا و دیگر موارد را بر روی آن چاپ کرد. این موضوع در انتخاب متریال بسته‌بندی اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به آن توجه خاصی داشت.

  • شکل‌پذیری

شکل‌پذیری یعنی بتوانید متریال را به هر شکلی که می‌خواهید در بیاورید. مثلاً کارتون را می‌توان به‌سادگی برید و به آن شکل‌های مختلف داد، درصورتی‌که مثلاً آهن‌آلات چنین قابلیتی ندارند. این قابلیت شکل‌پذیری در بسته‌بندی صنعتی اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به آن توجه خاصی داشته باشید.

  • حمل‌ونقل ساده

شما وسایل و محصولات مختلف را بسته‌بندی می‌کنید که جابه‌جایی آن ساده‌تر باشد. حالا اگر از متریالی سنگین برای این کار استفاده کنید، باعث می‌شود که جابه‌جایی و حمل‌ونقل نه‌تنها کار ساده‌ای نباشد، بلکه کاری سخت هم به‌حساب آید.

  • قابلیت دوخت

این قابلیت با آن دوختی که تصور می‌کنید، متفاوت است. یک متریال مناسب برای بسته‌بندی صنعتی باید قابلیت این را داشته باشد که کامل دوخته شده و یک بسته‌بندی کاملاً بسته‌ای را به شما تحویل بدهد. این ویژگی باعث می‌شود که محصول موردنظر به‌خوبی ماندگاری داشته باشد.

  • شفافیت بسته‌بندی

این ویژگی برای بسته‌بندی یکسری از محصولات کاربردی است و برای محصولات دیگری اهمیت چندانی ندارد. مثلاً برای بسته‌بندی گوشت و مرغ بهتر است که از متریال شفاف استفاده کنید. در چنین حالتی مشتری بهتر می‌تواند محصول را مشاهده کرده و با اطمینان بیشتری خریدش را انجام خواهد داد.

در بعضی از موارد هم این شفافیت اصلاً مهم نیست. در چنین مواردی می‌توانید از متریالی مانند کارتن برای بسته‌بندی استفاده کرد. البته کارتن هم ویژگی‌های خاص خودش را دارد که در اینجا فرصتی برای توضیح در مورد این موضوع نیست.

  • ارزان بودن بسته‌بندی

نکته مهمی که در مورد صنایع بسته‌بندی و به‌خصوص بسته‌بندی صنعتی باید به آن دقت داشته باشید، ارزان بودنش است. مثلاً همان مثال بسته‌بندی گوشت را مرغ را در نظر بگیرید. شما روزانه چند کیلو گوشت و مرغ را بسته‌بندی می‌کنید؟

طبیعتاً این حجم زیاد است. حالا اگر برای بسته‌بندی از متریالی استفاده کنید که ارزان نیست، باید هزینه زیادی هم برای این کار پرداخت کنید. به همین دلیل باید همان ابتدای کار به ارزان بودن متریال بسته‌بندی توجه داشته باشید.

  • مقاوم در برابر ضربه

در مطالب بالا گفتیم که اهمیت صنایع بسته‌بندی در این است که از محصول در برابر ضربات مختلف محافظت کند. حالا اگر متریالی که برای بسته‌بندی استفاده می‌شود، مقاوم نباشد، نمی‌تواند در برابر ضربات به‌خوبی مقاومت کند.

  • کنترل رطوبت و حرارت

برای محافظت از مواد به‌خصوص مواد غذایی باید از متریالی استفاده شود که به‌خوبی رطوبت و حرارت را کنترل می‌کند. این کنترل و حرارت می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در ماندگاری مواد داشته باشد.

مجوزهای بسته‌بندی گوشت و مرغ

در مطالب بالا اگرچه سعی داشتیم در مورد صنایع بسته‌بندی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار بدهیم، اما مثال‌ها را به شکلی بیان کردیم که در مورد بسته‌بندی گوشت و مرغ هم اطلاعاتی داشته باشید. در اینجا می‌خواهیم در مورد مجوزهای بسته‌بندی صنعتی گوشت و مرغ مطالبی را بیان کنیم.

برای بسته‌بندی گوشت باید از سازمان دامپزشکی مجوزهای لازم را دریافت کنید. در این حالت به شما اجازه داده می‌شود که گوشت‌ها را طبق پروتکل‌های بهداشتی خورد کرده و بسته‌بندی کنید. لازم به ذکر است که برای صنایع بسته‌بندی به تجهیزات پیشرفته‌ای هم نیاز خواهید داشت.

بسته‌بندی مرغ هم به این مجوز نیاز دارد. البته برای بسته‌بندی گوشت و مرغ به تجهیزات مختلفی نیاز خواهید داشت. دقت داشته باشید که برای دریافت چنین مجوزهایی باید ابتدا کسب‌وکار خودتان را ثبت کرده باشید. داشتن اساسنامه و همچنین مجوزهای بهداشتی هم از دیگر موارد لازم است.

اگر آقایان برای این مجوز اقدام می‌کنند، باید کارت پایان سربازی هم داشته باشند. دقت کنید که در صورت معاف شدن از سربازی هم باید کارت معافیت را ارائه بدهید. خانم‌ها نیازی به ارائه چنین مدرکی نخواهند داشت. خانم‌ها و آقایان باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند.

نتیجه‌گیری

در مطالب بالا سعی بر این داشتیم که در مورد صنایع بسته‌بندی و همچنین بسته‌بندی صنعتی توضیحاتی را ارائه بدهیم. در ابتدای کار به اهمیت بسته‌بندی اشاره کردیم. این موارد به شما کمک می‌کند که با آگاهی بیشتری متریال بسته‌بندی را انتخاب کنید.

در ادامه مطالب در مورد ویژگی‌های یک بسته‌بندی خوب هم توضیحاتی را ارائه دادیم. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که باز هم در مورد صنایع بسته‌بندی اطلاعات درستی داشته باشید. در انتهای مطالب هم توضیحاتی در مورد مجوزهای لازم برای بسته‌بندی گوشت و مرغ ارائه دادیم.

همان‌طور که گفتیم برای این کار به تجهیزات خاصی نیاز خواهید داشت. مجوز اصلی را باید از سازمان دامپزشکی بگیرید. بر روی بسته‌بندی خود هم باید علامت استاندارد را ثبت کنید. این علامت استاندارد هم برای اطمینان مصرف‌کننده الزامی است. هر سؤال دیگری در مورد این موضوع دارید با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

 

از رای شما سپاسگذارم

به بحث وارد شوید

مقایسه آگهی ها

مقایسه