چطور کد بورسی بگیریم؟

چطور کد بورسی بگیریم، برای سرمایه گذاری در بورس از کجا شروع کنیم؟

چگونه وارد بورس شویم؟ کد بورسی چیست؟ مراحل شروع سرمایه گذاری در بورس به چه صورت است؟ در هنگام ثبت نام در بورس باید به چه نکاتی توجه داشت؟ اگر این سؤال‌ها ذهن شما را نیز درگیر کرده است، در این مقاله با ما همراه باشید.

بورس یا بازار سرمایه یکی گزینه‌های مناسب برای سرمایه گذاری است که به تازگی نیز طرفداران بیشتری پیدا کرده است. حتما در اطراف شما نیز کسانی وجود دارند که در بورس مشغول به فعالیت هستند و به شما نیز توصیه کرده اند که وارد بازار سرمایه شوید. البته نمی‌توان از این واقعیت چشم پوشی کرد که بورس همیشه با رسیک همراه است و حتی کسانی که سال‌ها در این کار مشغول فعایت هستند این را تأیید می‌کنند.

اما اگر شما بتوانید مهارت و البته تجربه را چاشنی کار خود کرده و در این را قدم بگذارید، این بازار سود خوبی برایتان دارد. حتما لازم نیست که با سرمایه هنگفت وارد این بازار شوید و با یک اشتباه کلی ضرر کنید. بهترین راه برای ورود به بورس این است که شما ابتدا با سرمایه کم شروع کرده و سپس با افزایش تجربه و دانش خود خرید و فروش‌های بیشتری را انجام دهید.

البته قبل از توجه به این موارد باید از نحوه ثبت نام و دریافت کد بورسی و همچنین انتخاب کارگزاری اطلاعات به دست آورید. اگر قصد دارید وارد سرمایه گذاری در بورس شوید و نمی‌دانید که از کجا و چطور شروع کنید، تا انتها این مقاله را مطالعه کنید.

کد بورسی چیست؟

کد بورسی یا کد سهامداری یکی از الزامات برای وارد شدن به بورس است و شما نیاز دارید که ابتدا آن را تهیه کنید. به بیان ساده تر شما برای اینکه بتوانید با بازار سرمایه در ارتباط باشید، نیاز به یک واسطه به نام کارگزار دارید. کد بورسی شما مانند یک حساب نزد کارگزار است و بدین صورت می‌توانید خرید و فروش سهام خود را انجام دهید. لازم به ذکر است که کارگزاری‌های بورس اوراق بهادار تهران مسئول صدور کد بورسی شما هستند.

یک مثال ساده در این مورد تشبیه کد بورسی به شماره کد ملی شما خواهد بود که برای هر فردی مجزا و منحصر به فرد است. در واقع اشخاصی که چه به صورت حقیقی و چه به صورت حقوقی در بورس ثبت نام کرده اند، با این کد شناسایی می‌شوند. کد بورسی که شما دریافت می‌کنید ترکیبی از حروف و اعداد است که در اختیار شما قرار داده می‌شود. دقت کنید که اگر شما در چندین کارگزاری ثبت نام کنید، کد بورسی شما یکسان خواهد بود.

چگونه کد بورسی خود را دریافت کنیم؟

درگذشته اگر شخص قصد ثبت نام در بازار سرمایه و دریافت کد بورسی را داشت، حتما باید به صورت حضوری و از طریق یکی از کارگزاری‌ها این کار را انجام می‌داد. اما امروزه دیگر نیازی به این کار نبوده و شما می‌توانید تنها با داشتن کامپیوتر یا حتی گوشی همراهتان این کار را به صورت غیر حضوری انجام دهید. شما ابتدا باید کارگزاری مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس کد بورسی خود را دریافت کنید و همانطور که گفته شد این کار به صورت حضوری و غیر حضوری انجام می‌شود.

شاید این سوال برایتان پیش آمده است که برای دریافت کد بورسی باید چه مدارکی را همراه خود داشته باشیم؟ اگر شما به عنوان شخص حقوقی قصد ثبت نام دارید، باید مدارکی همچون اصل شناسنامه و کارت ملی و همچنین شماره حساب همراه خود داشته باشید. ولی اشخاص حقوقی مدارکی مانند آگهی رسمی شرکت، اساسنامه شرکت و کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل و اعضای هیات مدیره را نیز باید ارائه دهند.

پس از انجام این کارها و در صورت عدم وجود مشکل، اطلاعات شما برای سازمان بورس ارسال شده و پس از سه روز کد بورسی شما ارسال خواهد شد.

ثبت نام در سامانه سجام

خوب هنوز کار تمام نشده است و باید در مرحله بعدی در سایت سجام ثبت نام کرده و اطلاعات فردی خود را وارد کنید. ابتدا بهتر است که یک تعریف از سجام ارائه دهیم. سجام مخفف عبارت سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان است که برای ارائه دقیق تر و بهتر خدمات زیر نظر شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار شروع به فعالیت کرده است.

در ابتدا لازم است که به سایت سجام وارد شده و سپس گزینه ثبت نام در سجام را بزنید. بعد از این مرجله باید طی چند صفحه اطلاعات خود را به صورت دقیق وارد کرده و از جمله ۱۰ هزار تومان نیز کارمزد که باید پرداخت کنید. دقت کنید که شماره حسابی را وارد کنید که متعلق به خود شما باشد و اگر بعدا خواستید بانک خود را عوض کنید، مشکلی وجود نخواهد داشت.

در پر کردن این صفحات باید به اندازه کافی دقت داشته باشید و در انتها نیز می‌توانید در صورت بروز هر گونه اشتباه آن را تصحیح کنید. در پایان این مراحل یک کد ده رقمی برای شما ارسال می‌شود که باید آن را برای احراز هویت نزد خود نگه دارید.

احراز هویت

احراز هویت به عنوان آخرین گام برای انجام مراحل ثبت نام در بورس است. دراین مرحله شما باید به همراه کد ده رقمی خود، اصل شناسنامه و کارت ملی و مدرک تحصیلی خود به یکی از کارگزاری‌ها مراجعه کنید. بعد از اینکه مراحل فوق را به درستی انجام دادید و با دریافت کد بورسی خود، می‌توانید اقدام به خرید و فروش در بازار سرمایه کنید.

 کدام کارگزاری را در انتخاب کنیم؟

یکی دیگر از سؤالاتی که از سوی افراد پرسیده می‌شود، طریقه انتخاب کارگزاری مورد نظر است. در ادامه ما به معرفی چند معیار خواهیم پرداخت که شما را در انتخاب کارگزاری یاری کند.

۱- توجه به رتبه کارگزاری

سازمان بورس اوراق بهادار بر اساس معیارهایی ماند مبلغ گردش، کارگزاری‌ها را رتبه بندی می‌کند.

۲- حضور فعال در بازارهای مختلف

لازم است که بدانید ما به طور کلی دو نوع بورس داریم: بورس سهام و کالا و همچنین بورس سهام به دو بخش عادی بورس و فرابورس تقسیم می‌شود. و یک کارگزاری خوب باید در همه انواع این بازارها فعالیتی پویا داشته باشد.

۳- در دسترس بودن کارگزاری

یکی دیگر از نکات مهم این است که کارگزاری انتخاب کنید که در شهر شما شعبه داشته باشد. و در صورت لزوم بتوانید به آن‌ها دسترسی داشته باشد

۴- پاسخگویی به موقع و مشاوره

با انجام فعالیت در بازار سرمایه، ممکن است گاهی دچار اشتباهاتی شوید و یا اینکه سؤالی ذهن شما را به خود درگیر کرده باشد. در اینجا آن کارگزاری باید بتواند که با پاسخگویی مناسب و مشاوره خوب اقدام به حل آن مشکل یا سؤال بکند.

پاسخ به چند سؤال در مورد ثبت نام در بورس

  • کد آنلاین چیست و تفاوت آن با کد بورسی چیست؟

کد آنلاین در واقع همان کد بورسی آنلاین است و تفاوت چندانی بین آن دو وجود ندارد. شخص با دارا بودن آن می‌تواند به صورت مستقیم به سامانه معاملات آنلاین وارد شود و به طور مستقیم سفارشات خود را ارسال کند. نکته قابل توجه در مورد افرادی است که دارای مدرک زیر دیپلم هستند و آن‌ها فقط می‌توانند به صورت حضوری سفارش دهند.

  • تفاوت کد اقتصادی با کد بورسی

کد اقتصادی برای هر شرکتی مورد نیاز است و به وسیله آن عملکرد یک شرکت مانند خرید و فروش در قرارداد‌ها مشخص می‌شود. هر شرکتی موظف است که این کد را برای خود تهیه کند.

  • چگونه رمز عبور و تام کاربری خود را دریافت کنیم؟

بعد از اینکه کد بورسی شما صادر شد، کارگزاری یک حساب برای شما ایجاد می‌کند. بعد از این مرحله مشخصات ورود به این سایت در قالب یک رمز و نام کاربری بر ای شما ارسال می‌شود. در واقع شما می‌توانید با این نام کاربری و رمز عبور خود اقدام به خرید و فروش سهام مورد نظر خود کنید.

  • باید بابت کد بورسی پول بدهیم؟

خیر. کارگزاری‌ها بابت ارائه این کد مبلغی را از شما دریافت نمی‌کنند . در واقع درآمد اصلی کارگزاری‌ها از کارمزدی است که بابت هر معامله دریافت می‌کنند.

آیا باید به محض دریافت کد بورسی شروع به خرید و فروش سهام کنیم؟

خیر. دریافت کد بورسی در واقع یک مجوز است که شما با استفاده از آن می‌توانید در بازار سرمایه شروع به فعالیت کنید. افرادی هستند که قصد کسب تجربه‌های بیشتر داشته و می‌خواهند که خرید و فروش را بعدا انجام دهند که از این بابت مشکلی وجود نخواهند داشت.

نتیجه گیری:

بورس یا بازار سرمایه یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه گذاری است. همانطور که اشاره شد، داشتن تجربه و دانش در این راه کمک شایانی به موفقیت شما خواهد کرد. به طور خلاصه اولین کار شما رجوع به یکی از کارگزاری ها و دریافت کد بورسی و سپس ثبت نام در سایت سجام و احراز هویت خواهد بود. در صورتی که مراحل ذکر شده را بتوانید به درستی انجام دهید، مشکلی برای شروع کار شما وجود نخواهد داشت. در ضمن در هنگام شروع کار خود باید با انواع شرکت‌های بورسی آشنا شده و خرید و فروش مناسبی را انجام دهید. اطلاع از اینکه پرسودترین شرکت‌ها کدام هستند، نیاز به انجام آزمون خطاهای بسیاری داشته ولی آموزش دیدن و مشاوره می‌تواند شما را سریع تر به هدف خود یعنی کسب سود برساند.

 

از رای شما سپاسگذارم

به بحث وارد شوید

مقایسه آگهی ها

مقایسه