برای خرید کارخانه و راه اندازی آن چه قدر باید هزینه کنیم؟

اجاره کارگاه کوچک تولیدی در شهرک صنعتی شمس اباد/املاک صنعتی سوله

گروه املاک صنعتی سوله

برای خرید کارخانه و راه اندازی آن چه قدر باید هزینه کنیم؟

راه اندازی هر کسب و کاری در هر مقیاسی می تواند صاحب آن را با چالش های فراوانی روبه روکند،خصوصا اگر این کسب و کار راه اندازی یک کارخانه تولیدی باشد.به تصور خیلی از افراد که علاقه ای به تولید و راه اندازی کسب و کاری مثل کارخانه دارند، مهمترین چالش و مشکل پیش روی آنها نبود سرمایه کافی و یا کمبود نقدینگی است.اما سئوال اصلی این است که براستی تنها مشکل اصلی کارخانه ها و کسب وکار ها نبود سرمایه است ؟

با کمی تحقیق و بررسی در اوضاع نا بسامان کارخانه ها ی تولید کشور میتوان به نتایج قابل توجهی برای راه اندازی کارخانه ها دست یافت که در این مقاله قصد داریم به تعدادی از مهترین انها در این بخش اشاره کنیم.

به نظر کارشناسان صاحب نظر دراین حوزه مهمترین عوامل شکست کسب و کارهای بزرگ در مقیاس کارخانه می تواند این موارد باشد:

  1. عدم تخصص کافی
  2. عدم آشنایی کامل به بازار محصولات
  3. نبود مدیریت

متاسفانه در سال های اخیر شاهد رشد قارچ گونه کارخانه های تولیدی ورشکسته هستیم که به دلیل عدم تخص کافی در حوزه خود و عدم شناخت بازار بر تعداد آنها روز به روز افزوده می شود.همین دلایل کافی است افرادی به دلیل عدم آگاهی به این حوزه با شور و اشتیاق فراوانی وارد صنعت تولید کشور شده ولی پس از گذشت مدتی دچار ورشکستگی و سرخوردگی شوند.

درکشور عزیزمان ایران راه اندازی یک کارخانه یکی از دشوارترین کارها در تولید محصولات و خدمات است.به همین دلیل باید از فاکتورهای لازم برای راه اندازی کارخانه برخوردار بود تا بتوان به  راحتی از پس مشکلات آن برامد.می توان گفت راه اندازی کارخانه در ایران یکی از بزرگ ترین ئ سخت ترین مشکلات بر سر راه تولید کنندگان وکارخانه داران است.برای سرمایه گذارنی که قصد خریدرخانه را دارند ذکر این نکته ضروریست که سرمایه

گذاران علاوه بر هزینه خرید کارخانه  می بایست برای امور غرقابل پیشبینی که در ارگان های دولتی صورت می گیرید خد را اماده کنند.

علت عدم سرمایه گذاری برای خرید کارخانه و تولید چیست؟

به دلیل عدم حمایت های دولتی از کارخانه های تولیدی کشور دیگر رغبت چندانی برای انجام کار تولیدی وهمچنین احداث کارخانه در کشور وجود ندارد و اگر صنعتگر یا تولیدکننده ای بخواهد در این حوزه سرمایه گاری کند یا باید عاشق باشد یا دیوانه.مالیات های سنگین ،هزینه های نگه داری بالا و همچنین حقوق بالای کارگران انگیزه ای برای تولید باقی نمی گذارد. در غالب کشور های جهان برای جذب سرمایه در بخش صنعت و تولید چند روش های تشویقی را در نظر می گیرند که  از جمله آنهامی توان به به موارد زیر اشاره کرد:

۱- تسهیلات بانکی با سودکم( نزدیک به صفر درصد) :

در اکثرکشورهای پیشرفته برای ترغیب تولیدکنندگان اقدام به پرداخت تسهیلات بانکی با بهره پایین و در مواردی حتی بدون بهره می کنند. این امر سبب جذب سرمایه بیشتر در این حوزه شده و باعث آسودگی خاطر بیشتر تولید کننده در امر تولید خواهد شد.برای تولید کنندگان و کارخانه داران هیچ اولویتی مهم تر از داشتن نقدینگی برای تولید نیست که بخشی از این امر با دریافت تسهیلات امکان پذیر خواهد شد.

 ۲- نبود مراحل اداری دست و پا گیر برای اخذ مجوز:

یکی از مراحل دست و پاگیر بر سر راه تولیدکنندگان و صنعتگران برای راه اندازی کارخانه وجود پروسه های اداری است.در اغلب کشور های پیشرفته این موضوع با صرف کمترین هزینه و زمان انجام میشود درصورتی که در ایران اکثر تولیدکنندگان از این موضوع بسیار رنج می برند و کمتر کارخانه ای را میتوان یافت که در گیر این امر نباشد.در صورتی که این مراحل در سایر کشور ها با کمترین پروسه اداری انجام می پذیرد، که کمک زیادی به افزایش رونق  تولید و رشد کارخانه ها شده است.

۳- عدم امنیت در سرمایه گذاری به دلیل تصمیمات لحظه ای:

آنچه با عث ترغیب سرمایه گذار در تولید می شود وجود امنیت در سرمایه گذاری است.تصمیمات لحظه ای و عدم شفایت سبب وارد شدن ضربات هولناکی به بخش خصوصی برای سرمایه گذاری شده است. تغییرات نرخ ارز به دلیل تصمیمات اشتباه سدولت باعث شده بسیاری از سرمایه گذاران سرمایه خود را در بخش دیگری از اقتصاد صنعت کشور وارد شوند وبیشتر در حوزه خرید و فرش کارخانه فعالیت کنند.به نعنای دیگر سرمایه گذارن ترجیج می دهند به خرید ماشین آلات و تجهیزات صنعتی ویا  خرید کارخانه مشغول باشند.با پایین آمدن ارزش پولی هرکشور بالاترین ضربه به تولید کننده وارد می شود.بنابراین سعی برای یک کارخانه داری چاره جز بنگاه داری و خرید کارخانه نیست.

۴-ارتباط سازنده با کشور های صنعتی :

وجود تعاملات اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی با جهان سبب  ورود سرمایه گذاران کشورهای صنعتی در این حوزه خواهد شد و نیز باعث رونق کسب و کار آن کشور می کند.این تعامل ها باعث رشد و پیشرفت تکنولوژی و هچنین بهبود کیفیت کالای تولید شده خواهد شد.

۵- حمایت دولت ها از تولیدکنندگان داخلی :

حمایت دولت ها از تولید کنندگان و کارخانه داران نقش بسزایی در رونق تولید در کشور دارد.مهمترین نیاز بخش خصوصی دراین حوزه حایت ارگان ها و نهادهای دولتی است.متاسفانه هیچ وجه تمایزی بین تولیدکنندگان و واردکنندگان وجود ندارد و بعضا مشکلات تولیدکنندگان بسیار بیشتر از وارد کنندگان است.وجود کارخانه های دولتی زیان ده که ازحمایت های دولتی برخوردارنددراین سال ها سبب شده که بسیاری از تولیدکنندگان عملا از بازار رقابت با این کارخانه ها حذف شوند. این ورود بدلیل داشتن پشتوانه سرمایه حکومتی ، تولیدکننده خصوصی را از رقابت خارج نموده و شرایط عادلانه رقابت را از بین می برد و باعث ورشکستگی کارخانه دار و سرمایه گذار خصوصی می شود.

بهترین سرمایه گذاری برای ایجاد رونق تولید و بازدهی کارخانه ها چیست؟

به نظر میرسد با توجه به اوضاع کنونی اقتصادی کشور بهترین سرمایه گذاری در حوزه خدمات و موادغذایی می باشد.بنابراین به نظر می رسد بهترین راه برای بازگشت سرمایه راه اندازی کارخانه در حوزه مواد غذایی می باشد.کارخانه مواغذایی بهترین سود دهی در چند سال اخیر را دارا بوده وبهترین و مطمعن ترین سرمایه گذاری در بخش صنعت مواد غذایی در این حوزه است.

خرید کارخانه و راه اندازی آن چه قدر باید هزینه کنیمهمچنین از کارخانه های دیگری که در شرای فعلی اقتصادی کشور دارای وضعیت مناسب تری هستند می توان به کارخانه تولید پلاستیک، کارخانه صنایع فلزی ، کارخانه شیمیایی ، کارخانه ریخته گری ، کارخانه دارویی و … اشاره کرد که حمایت دراین حوزه ها سبب رونق تولید در سال های اخیر شده است.به نظر میرسد با توجه به شرایط بحرانی اقتصاد کشور بهترین راه برون رفت ازاین شراط اهمیت به تولید و احیای کارخانجات تولیدی در کشور است.امیدواریم که با تصمیمات درست وبه موقع مشکلات وموانع تولید یک به یک از سر راه برداشته شود.

دل نوشته های یک صنعتگر با مخاطبان: اینجانب نزدیک به ۲۰ سال در عرصه معاملات کارخانجات کشور فعالیت می کنم و همواره باقشر زحمت کش کارخانه داران و سرمایه گذاران همراه بوده و از نزدیک شاهد تحمل مشکلات این قشر می باشم . از نظر بنده ایثارگران واقعی ایشان بوده ، باتوجه به اینکه شرایط ایده آلی برای سرمایه گذاران نمی باشد و در این عرصه می کوشند تا هرچند در غالب موارد نا موفق کمکی کوچک در بخش صنعت و اقتصاد باشند و به روایت از ایشان یک صنعتگر در کشورمان یا باید عاشق باشند یا دیوانه تا وارد بخش صنعت شوند که همگی عاشق ایران و ایرانی هستند و وطن پرستانی بی نظیر هستند که اینجانب سالها افتخار همراهی با ایشان را داشته.

همه جای دنیا و در هر کشوری از جهان از افکار خلاق و افراد کارآفرین به بهترین شکل حمایت و همراهی می شود ، ما با داشتن افراد کارآفرین در کشورمان که در وطن پرستی نیز بی نظیر هستند و با عشق و علاقه قدم در راه آبادانی و تولید می گذارند و با کمترین امکانات و کمترین همراهی در این راه ادامه می دهند و نیاز است سازمانهایی همچون وزارت صنعت معدن ، اداره مالیات ، سازمان تامین اجتماعی ، سازمان واردات و صادرات و سیستم بانکی سایر ارگانها با این سرمایه گذاران داشته باشند.

ایجاد کارخانه یا محل تولید قدم اول در این بخش می باشد و ادامه این مسیر بی شک نیاز به همراهی دولت دارد تا با این همراهی کمک به شادابی و جامعه و اقتصاد داشته باشیم.

۴.۴/۵ - (۷۳ امتیاز)

به بحث وارد شوید

یک دیدگاه در “برای خرید کارخانه و راه اندازی آن چه قدر باید هزینه کنیم؟”

  • حسین یزدانی

    با تشکر از مدیر
    مطالب مفید و آموزنده بود با تشکر از شما

    پاسخ دادن
  • بابک

    اشاره کردید که در حال حاضر بخش مواد غذایی سوآور است.
    ولی بنده به عنوان مدرس دروس تخصصی بازار و گمرک، مجبورم که توضیح بدم که در ایران اساسا تولید در هر حوزه ای بجز درد سر و احتمالا زیان و یا کمترین سود، هیچ آینده ای را نمیتوان پیش بینی کرد.
    بخاطر اینکه، اقتصاد ایران، تولید محور نیست و شدیدا رانت محور و بصورت مافیایی اداره می شود.
    فرقی نداره دارو باشه یا غذای انسان یا دام و طیور.
    هر کسی کوچکترین تعلل در این مورد بکنه، یا خود رانته که خب لابد برای پولشویی مبادرت به تاسیس کارخانه کرده، یا متوهم و ورشکسته مالی در آینده ای نه چندان دوره.

    پاسخ دادن

مقایسه آگهی ها

مقایسه